LinkedIn Social Network

LinkedIn is een gratis virtueel sociaal netwerk gericht op  professionals.

LinkedIn is een gratis virtueel sociaal netwerk gericht op professionals.

LinkedIn is een gratis virtueel sociaal netwerk gericht op professionals.

1) Wat is het? : LinkedIn (http://www.linkedin.com/) is een gratis virtueel sociaal netwerk gericht op professionals. Gebruikers kunnen er een profiel aanmaken met informatie over hun opleiding en werkervaring. Door middel van “connections” met de profielen van andere LinkedIn gebruikers kunnen zij hun netwerk opbouwen en zichtbaar maken.

Via dat netwerk kun je op de hoogte blijven van de actuele informatie van mensen in jouw netwerk. En via het netwerk van jouw connections kun je in contact komen met anderen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een nieuwe baan of als je op zoek bent naar referenties voor een externe consultant die je wilt inhuren voor een opdracht. In vergelijking met netwerken als Hyves, Facebook en MySpace onderscheidt LinkedIn zich als het meest zakelijk en gericht op professioneel gebruik.

LinkedIn account van Ber|Art: http://www.linkedin.com/in/berriepelser

2) Wie doet het? : Het LinkedIn netwerk bestaat sinds 2003 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 30 miljoen geregistreerde gebruikers. In Nederland hebben bijna 600.000 mensen een LinkedIn profiel. Het is daarmee in ons land een van de grotere online zakelijke gemeenschappen. Ook het Nederlands (hoger) onderwijs is vertegenwoordigd op LinkedIn. Veel universiteiten en hogescholen onderhouden er bijvoorbeeld een netwerk van alumni.

3) Hoe werkt het? : Een gebruiker maakt een account aan bij LinkedIn en vult dan zijn of haar profiel met informatie over gevolgde opleidingen, werkervaring, functies en specialiteiten. LinkedIn geeft dan op basis van de bedrijven en opleidingen die je in je profiel opgenomen hebt een aantal adviezen met betrekking tot andere LinkedIn gebruikers die je mogelijk kent en die je aan jouw netwerk toe kunt voegen. Daarnaast kun je zelf mensen uitnodigen al connection. Dat kunnen ook mensen zijn die zelf nog geen LinkedIn account hebben. Zij krijgen dan een mail met de uitnodiging om zelf ook een account aan te maken.

Een gebruiker kan er voor kiezen delen van het profiel ook zichtbaar te maken voor niet-LinkedIn gebruikers en ook de zichtbaarheid voor anderen van het eigen netwerk is zelf te bepalen. Naast het systeem van individuele verbindingen kent LinkedIn groepen die door gebruikers zelf aangemaakt kunnen worden. Een voorbeeld van zo’n groep is de SURFspace groep (http://www.linkedin.com/groups?gid=1111167) gericht op “professionals die werken aan innovatie in (hoger) onderwijs en onderzoek”. Een groep maakt niet alleen zichtbaar wie de leden zijn, maar biedt ook de mogelijkheid om discussies op te starten of er tips en nieuwsberichten uit te wisselen.

4) Waarom is het belangrijk? : Netwerken worden in toenemende mate groter en moeilijker bij te houden. Via LinkedIn is het eenvoudiger om jouw netwerk op de hoogte te houden van veranderingen in jouw functie of contactgegevens. Daarnaast biedt LinkedIn de mogelijkheid om een online Curriculum Vitae op te bouwen, compleet met referenties (“recommendations”) door anderen. Je kunt om die referenties vragen, maar je kunt ook anderen aanbevelen. Het is immers niet alleen belangrijk wie jij kent, maar ook wie jou kent.

5) Wat zijn de nadelen? : Als je een groot netwerk hebt dan kan het aantal berichten, verzoeken en notificaties flink oplopen. Je zult dus verstandige keuzes moeten maken met betrekking tot de groepen waar je aan deelneemt en de notificaties die je wilt ontvangen.

Mensen hebben verschillende uitgangspunten voor het opbouwen van hun netwerk. Sommigen zijn selectief en kiezen uitsluitend voor connecties waar ze een goede band mee hebben. Anderen gebruiken het als grote verzameling met mensen waar ze contact mee gehad hebben, zoals dat vroeger met visitekaartjes gebeurde. Dus als je iemand wilt vragen om een introductie bij een van zijn/haar connections, dan kun je er niet altijd zomaar vanuit gaan dat ze elkaar ook echt kennen.

6) Wat zijn de ontwikkelingen / Welke kant gaat het op? : De verschillende online sociale netwerken groeien wereldwijd nog steeds. MySpace.com, een ander wereldwijd sociaal netwerk heeft ongeveer 60 miljoen leden. De netwerken proberen zich van elkaar te onderscheiden door te voorzien in nieuwe functionaliteiten en voorzieningen. Zo is het bij LinkedIn mogelijk om vacatures te plaatsen waarop mensen kunnen reageren via hun referenties.

7) Wat zijn de gevolgen voor het onderwijs? : Het LinkedIn netwerk is een logisch vervolg op de netwerken waar studenten die het hoger onderwijs binnen komen waarschijnlijk al bij aangesloten zijn. Hoewel een sociaal netwerk als Hyves (http://www.hyves.nl/) zeker ook voor zakelijk gebruik functionaliteiten biedt, richt dat zich meer op privé sociale relaties en interacties. Het zichtbare verschil tussen een relatief sober en zakelijk LinkedIn profiel en de vaak heel uitbundig vormgegeven Hyves pagina’s maakt dat redelijk snel zichtbaar.  lees hier meer…

Ber|Art WordPress SEO Domein Magento Typo3 Google VPS Cloud Hosting Design at Ber|Art

Catergoriën: Cloud Computing, Domeinen, Google nieuws, Google seo, Hosting nieuws, Internet,
Magento, Overige, Security, seo, Webdesign, Webhosting, WordPress, Social Networks, Forums

Andere Weblogs: WordPress Host, Webwinkel Host, WPMU, European Cloud Computing

Vergelijkbare berichten:

Berrie Pelser
My name is Berrie Pelser, since 1999 co-owner of Ber|Art Visual Design V.O.F. Our company is been grown to a full service bureau for complete managed business internet sites that we are hosting in our own secure and fast Cloud. We are specialized in WordPress, search engine optimization, social media integration and social media strategy. I co-founded my company, Ber|Art Visual Design, in 1999 as a web design firm. It has since grown into a full-service agency for maintaining complete corporate websites hosted by Ber|Art in a secure and fastcloud environment.
Berrie Pelser

@BerriePelser

http://t.co/aRfRf7Dk7m Berrie Pelser WordPress CMS SEO Cloud Hosting Webdesign Social Media Strategie Internet Blogger - http://t.co/gvVa4rC1nr | +31621881981
The True-Blue Corporate List Of What Not To Do: Part 2 http://t.co/e1iO8Ho1QB via @Mark_Harai - 50 minuten ago
Berrie Pelser
Berrie Pelser

3 comments to LinkedIn Social Network

  • Hoe u nieuwe opdrachten ontvangt via LinkedIn

    Wie in de zakelijke markt heeft er nu geen LinkedIn profiel? LinkedIn is ’s werelds grootste zakelijke online netwerk. Inmiddels heeft LinkedIn 50 miljoen gebruikers, waaronder 750.000 directeuren. LinkedIn trekt een ouder en hoger opgeleid publiek met een gemiddeld huishoudinkomen van 75.000,- euro. Het zakelijke platform verdringt traditionele netwerkvormen in sneltreinvaart nu maandelijks 1 miljoen gebruikers toetreden. Gaat u de mogelijkheden van LinkedIn benutten en nieuwe opdrachten binnenhalen? Lees de 10 LinkedIn tips en ontvang nieuwe opdrachten.

    LinkedIn tip1: Zorg voor een compleet en helder profiel

    De eerste stap voor succes op LinkedIn is het aanmaken van een compleet profiel over uzelf. Geef zoveel mogelijk openheid over relevante contactgegevens, opleidingen, uw huidige functie, uw arbeidsverleden en de activiteiten van uw bedrijf. Op LinkedIn is transparantie belangrijk want gebruikers willen weten of u interessant voor hen bent. Verval vooral niet in lange beschrijvingen en ben eerlijk over uzelf, uw carriére en uw bedrijfsprofiel. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel dat aanspreekt.

    LinkedIn tip2: Koppel LinkedIn aan Slideshare, Blog en Twitter e.d.

    LinkedIn is sinds kort geïntegreerd met de microblogging website Twitter. Zorg daarom ook voor een Twitter account en koppel deze aan LinkedIn. Door de koppeling kunnen LinkedIn gebruikers altijd zien waar u zich mee bezig houdt. Via Twitter kunt u bijvoorbeeld relevant nieuws verspreiden met links naar uw website. LinkedIn gebruikers zullen uw website daardoor gaan bezoeken. Wanneer u een blog hebt, dan kunt u deze rechtstreeks op uw LinkedIn account publiceren. Hebt u een bedrijfspresentatie in powerpoint? Publiceer deze dan via Slideshare op uw LinkedIn account. Zo maken LinkedIn gebruikers op een dynamische manier kennis met uw bedrijf.

    LinkedIn tip3: Raak bevriend met al uw relaties

    Veel van uw bestaande relaties hebben een LinkedIn profiel. Zorg dat u bevriend raakt met zoveel mogelijk van uw contacten. Vergeet niet dat u alleen gebruikers uitnodigt die u echt kent, anders loopt u het risico dat u een ‘rode kaart’ krijgt. Dit werkt als volgt: als u gebruikers uitnodigt die u feitelijk niet kent, dan kunnen deze gebruikers uw uitnodiging rapporteren als een vorm van spam. U kunt via de zoekfunctie zoeken naar uw contacten en ze uitnodigen als vriend. Het is handiger om uw contacten automatisch te importeren uit bijvoorbeeld Outlook of Hotmail. Daarna selecteert u de personen die u wilt uitnodigen als vriend.

    LinkedIn tip4: Geef en krijg aanbevelingen

    Uw betrouwbaarheid is van groot belang op LinkedIn want hoe hoger uw betrouwbaarheid is, hoe meer gebruikers u interessant vinden. Zorg daarom dat u uw eigen relaties aanbeveelt en dat u zelf aanbevelingen krijgt. Aanbevelingen geven doet u door op het profiel van andere gebruikers op ‘Recommend this person’ te klikken. Wilt u niet wachten tot uw relaties u aanbevelen? Vraag dan al uw relaties in één keer om een aanbeveling. Via uw eigen profiel klikt u hiervoor op ‘Ask for a recommendation’. Aanbevelingen geven maken u vriendelijker, aanbevelingen krijgen verhogen uw betrouwbaarheid.

    LinkedIn tip5: Promoot uw openbare profiel

    In het kader van uw transparantie doet u er goed aan uw profiel openbaar te maken. Daardoor bent u ook voor niet-leden van LinkedIn vindbaar en zichtbaar. U maakt een openbaar profiel aan door eerst op ‘Settings’ te klikken en daarna te klikken op ‘Public profile’. Zorg dat u hier al uw gegevens openbaar maakt en kies een profielnaam waarin uw voor- en achternaam voorkomen. Daardoor wordt u vindbaar in zoekmachines. Met een openbaar profiel creëert u nieuwe mogelijkheden voor uzelf. Zo kunt u eenvoudig naar uw LinkedIn profiel linken via uw e-mail handtekening of via uw blog.

    LinkedIn tip6: Word lid van relevante groepen

    Met de eerste vijf LinkedIn tips hebt u een transparant en betrouwbaar profiel opgebouwd en u bent bevriend met uw bestaande contacten. Het is nu tijd om op zoek te gaan naar nieuwe contacten. Zorg daarom dat u lid wordt van (discussie)groepen op LinkedIn. In groepen verzamelen gebruikers zich met dezelfde interesses, uit dezelfde regio’s of binnen hetzelfde vakgebied. Via de zoekoptie kunt u zoeken naar groepen op basis van trefwoorden. U ziet in de zoekresultaten hoeveel leden een groep heeft. Zorg dat u lid wordt van niet meer dan tien populaire groepen die u aanspreken en die relevant voor u zijn. U moet het idee hebben dat u in een groep informatie kunt ‘halen’ en ‘geven’.

    LinkedIn tips7: Reageer en discussieer in groepen

    Net zoals in het dagelijkse leven willen LinkedIn gebruikers u leren kennen voordat ze zaken met u doen. Zorg daarom dat u actief bent in een aantal van de groepen waar u lid van bent. Kies zorgvuldig in welke groepen u actief wilt zijn, u hebt namelijk geen tijd om in alle groepen op te vallen. Om op te vallen in groepen is het belangrijk dat u discussies volgt en uw mening geeft. Een scherpe toon of een duidelijke opinie valt op. Neem daarom uw standpunt in. In de discussies kunt u relevante achtergronden, links en inzichten plaatsen. Andere gebruikers waarderen uw mening en zullen er op reageren.

    LinkedIn tip8: Draag relevant nieuws aan in groepen

    In groepen kunt u zelf nieuwe onderwerpen aandragen. Hebt u wezenlijk interessant nieuws te melden? Plaats dan een nieuws artikel en link door naar uw blog of het artikel dat u hebt gelezen. Hebt u een algemene vraag of een standpunt over een actueel onderwerp? Start dan een discussie. Het is belangrijk dat u een kwalitatieve bijdrage in de groep levert en geen spam-achtige promotie voor uzelf of uw website maakt. Andere gebruikers zullen u gaan waarderen als u een bescheiden positie inneemt waarin u vooral veel informatie ‘geeft’. Plaats daarom niet uzelf maar uw inhoudelijke bijdragen in de schijnwerpers.

    LinkedIn tip9: Maak nieuwe vrienden in groepen

    Het kost enige tijd maar uw activiteit in groepen wordt beloond. Dankzij uw interessante nieuws bijdragen en uw opinie bent u een veel geziene deelnemer in de groep. U zult merken dat het bezoek op uw profiel gaat toenemen en dat uw website of blog meer bezoek via LinkedIn oplevert. Door actief te zijn in groepen maken steeds meer gebruikers kennis met uw bedrijf. Natuurlijk leert u ook andere gebruikers kennen. Als gebruikers bekend zijn met wat u biedt, dan vinden ze u wellicht interessant als zakenrelatie. U wordt interessant om direct zaken te doen of interessant als vriend op LinkedIn.

    LinkedIn tip10: Word premium lid

    Netwerken in de groepen van LinkedIn is een goedkope maar intensieve bezigheid om nieuwe contacten te leggen maar het levert zeker resultaat op. Er is echter een snellere vorm om rechtstreeks in contact te komen met andere gebruikers, namelijk door premium lid van LinkedIn te worden. Het business model van LinkedIn is er op gericht om gebruikers te laten betalen voor ’snel’ contact met gebruikers die u niet kent. Via een onbetaald account kunt u niet direct in contact komen met andere gebruikers, zonder dat u eerst wederzijdse vriendschap accepteert. Met het premium lidmaatschap kunt u andere gebruikers wel rechtstreeks benaderen, ook voor commerciële doeleinden.

    Bron: http://nieuws.nownederland.nl/2009/12/linkedin-tips-10-linkedin-tips-voor.html