Google SEO in 2010

De basis blijft al jaren grotendeels hetzelfde, maar de nadruk ligt dit jaar op snellere websites en de integratie van social media in de zoekresultaten.

De basis blijft al jaren grotendeels hetzelfde, maar de nadruk ligt dit jaar op snellere websites en de integratie van social media in de zoekresultaten.

Google SEO in 2010

Het zoeklandschap verandert sterk in 2010. De basis blijft al jaren grotendeels hetzelfde, maar de nadruk ligt dit jaar op snellere websites en de integratie van social media in de zoekresultaten. Bovendien wordt klikgedrag steeds zwaarder meegewogen in de ranking, niet in de laatste plaats voor de personalisatie van zoekresultaten op individueel niveau.

Google definieert de kwaliteit van zoeken als het geven van het meest exacte en meest relevante antwoord in de kortst mogelijke tijd: time-to-result. Voor Google staan er 2 waardes centraal in alles waar het om zoeken gaat: relevantie en snelheid. Met name deze laatste factor heeft de laatste maanden veel aandacht gekregen.

Make the web faster
De zoekmachinegigant heeft de afgelopen maanden veel producten gelanceerd op het gebied van snelheid onder de noemer van de campagne ‘Make the web faster’. Bijvoorbeeld de tool Page Speed, die webmasters adviseert hoe ze hun site sneller kunnen maken. Ook toont Google nu informatie en advies over de laadtijd van de website in Google Webmaster Hulpprogramma’s. Daarnaast heeft Google initiatieven ontplooid om het web sneller te maken, variërend van eigen DNS-servers, Google Public DNS, en een voorstel voor een snellere variant van het HTTP protocol genaamd SPDY.

Googler Matt Cutts gaf zelfs aan dat de laadtijd van websites in 2010 ‘wel eens een ranking factor kan worden’. De signalen zijn duidelijk: Google neemt de laadtijd, van websites zeer serieus.

Snelheid & “heen en weer” zoekgedrag
Stel: de gebruiker zoekt iets en klikt vanuit de zoekresultaten door naar verschillende webpagina’s. Als de webpagina niet binnen enkele seconden laadt, is de knop “Vorige” in de webbrowser snel gevonden om een ander zoekresultaat te kiezen. Dit ‘heen en weer’ zoekgedrag komt veel voor. Zo laat Google’s eigen onderzoek zien dat alleen het vertragen van de laadtijd van zoekresultaten met 100 tot 400 milliseconden al leidt tot 0,2 tot 0,6 procent minder zoekopdrachten.

Google en andere zoekmachines meten op welk zoekresultaat de gebruiker klikt en of de bezoeker via de ‘terugknop’ weer terug bij de zoekresultaten komt. Dit kan duiden op 2 zaken: ofwel er is geen relevantie ofwel een (te) lange laadtijd. Feit is dat de zoeker een slechte ervaring heeft en niet snel vindt wat hij zoekt. Dat straalt af op de kwaliteit van Google.

De laadtijd van websites is een factor die sterker mee gaat wegen in de rangschikking van de natuurlijke zoekresultaten (zoals ook in de kwaliteitsscore van Google AdWords).

Relevantie & ‘heen en weer’-zoekgedrag
Google heeft onlangs zelfs bevestigd dat het klikgedrag meeweegt in de ranking van Google Nieuws.

De redenatie hierin is als volgt: het is logisch dat het eerste zoekresultaat meer klikken ontvangt dan het tweede zoekresultaat. Het derde zoekresultaat ontvangt nog minder klikken, enzovoorts. Als van een zoeker wordt verwacht dat hij op het eerste resultaat klikt, maar hij kiest bijvoorbeeld het vierde resultaat, dan is dit een belangrijk signaal. Zeker als dit gedrag over een grote(re) groep zoekers voorkomt, is het logisch om het zoekresultaat op de vierde positie hoger te gaan rangschikken.

Deze doorklikratio is al langer een van de belangrijkste factoren in het rangschikken van Google AdWords-advertenties. Nieuw is dat Google voor het eerst publiek heeft toegegeven dat de doorklikratio ook meeweegt in de natuurlijke zoekresultaten.

Personalisatie zoekresultaten
De doorklikratio vanuit de natuurlijke zoekresultaten is uiteraard ook een belangrijke factor in de personalisatie van zoekresultaten. Als een bepaalde website vaker wordt bezocht vanuit de zoekresultaten, is dat voor Google een eerste signaal dat die website relevanter is.

Als Google daarnaast ziet dat de gebruiker de website vaker bezoekt, zal Google de betreffende website hoger gaan rangschikken in de zoekresultaten voor de specifieke gebruiker. Ook hierin wordt in 2010 een toename verwacht, met name omdat Google vanaf december 2009 ook zoekresultaten personaliseert wanneer de gebruiker niet is ingelogd bent met zijn Google-account.

Google real-time zoekresultaten
Nieuw is real-time search.  Als de gebruiker zoekt op een onderwerp, met name een populair onderwerp waar Google een real-time component kan ontdekken, integreert Google actuele berichten vanuit bijvoorbeeld Google Nieuws, Twitter of Facebook in de zoekresultaten. In feite was Google hiermee al een eind op weg in Google Trends, specifiek Google Hot Trends, en Google Insights for Search. Daar is al inzicht in populaire, actuele onderwerpen.

Google kijkt eerst naar de relevantie van deze berichten, waarbij ‘spammy’ berichten pagina’s eruit worden gefilterd. Daarna worden de real-time zoekresultaten op actualiteit gerangschikt.

Social Search
Een andere interessante nieuwe uitbreiding van Google is Social Search. Wanneer de gebruiker is ingelogd in zijn Google-account, verschijnt onderaan de zoekresultaten een box met 2 resultaten uit zijn online sociale omgeving. Google kijkt daarbij naar sociale netwerken die zijn hebt opgegeven in het Google-profiel. Social Search is nog in ontwikkeling, te vinden in Google Labs waar de gebruiker het handmatig moet inschakelen. Lees hier verder…

..

Ber|Art  Visual Design is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster  die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige  kwaliteit hosting en (web) design.

WordPress Hosting en Google SEOTwitter WordPress SEO HostingLinkedIn WordPress SEO HostingFacebook WordPress SEO HostingRSS Feed WordPress SEO Hosting Berrie Pelser, Ber|Art Visual Design:
Ber|Art is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige kwaliteit hosting, WordPress Hosting en (web) design. De onderneming levert, in nauwe samenwerking met partners, oplossingen aan het MKB op het gebied van SEO, domein, shared, applicatie en e-commerce hosting als mede managed colocated server hosting. Ber|Art WordPress SEO Domein Magento Typo3 Google VPS Cloud Hosting Design at Ber|Art

Hosting catergoriën: Cloud Computing, Domeinen, Google nieuws, Google seo, Hosting nieuws, Internet, Magento, Overige, Security, seo, Webdesign, Webhosting, WordPress, Social Networks, Forums
WordPress
blogs: WordPress Host, Webwinkel Host, WPMU, European Cloud Computing, WordPress.ber-art.nl

Ber|Art  Visual Design is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster  die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige  kwaliteit hosting en (web) design.

..

Vergelijkbare berichten:

Berrie Pelser
My name is Berrie Pelser, since 1999 co-owner of Ber|Art Visual Design V.O.F. Our company is been grown to a full service bureau for complete managed business internet sites that we are hosting in our own secure and fast Cloud. We are specialized in WordPress, search engine optimization, social media integration and social media strategy. I co-founded my company, Ber|Art Visual Design, in 1999 as a web design firm. It has since grown into a full-service agency for maintaining complete corporate websites hosted by Ber|Art in a secure and fastcloud environment.
Berrie Pelser

@BerriePelser

https://t.co/0cQV0pyl3s - WordPress Google SEO Cloud Hosting Web Design Social Media SEM Media Internet Business Marketing CMS Blogger - http://t.co/Qroj6TZzDE
3 Tips on How to Become a Thought Leader in 60 Seconds or Less http://t.co/qNO1u1cidy via @blogger_beat - 1 uur ago
Berrie Pelser
Berrie Pelser

2 comments to Google SEO in 2010

  • Hallo,

    Ik heb een vraag. Sinds maart 2010 zie ik dat als je in Google zoekt met site:www.SITE.EXTENSIE veel websites veel minder resultaten terug krijgen dan dit in tot februari 2010 altijd het geval is.
    Bijvoorbeeld bij site:www.eurocamp.nl gaf Google ongeveer 2.300 pagina’s terug en nu is dat ineens nog maar 445. Dit zie ik met zeer vele websites. Heb je misschien een verklaring hiervoor? Is het alchoritme soms veranderd?
    Alvast bedankt!

    Groet,
    Stefan

  • Dit zie ik ook, maar alleen bij Google want Yahoo, Bing en Alta Vista hebben hier geen last van. Ik denk dat Google alle “dubbele” niet meer meetelt en ook (als je een .nl hebt) ook alle hits op andere domein extenties. Probeer hetzelfde maar eens in Google.com (Engels) dan zie weer een ander resultaat. Ik zal zo een met Spyglass de .NL links in Google testen om te zien of er nog dubbele in zitten.

    Ook is het zo dat veel forums hun sites op NOFOLLOW zetten, zo ben ik erg veel backlinks kwijt geraakt want Google ziet die niet meer.

    Met de FF plugin Quirk SearchStatus kan je NOFOLLOW links highlighten, dan kan je gelijk zien of een link follow of nofollow is ;)