Facebook Google SEO

Facebook Google SEO

Facebook Google SEO

Social Netwerk Facebook Google SEO
Bron: Facebookpagina

Een facebook pagina wordt steeds vaker een tweede homepage voor personen, bedrijven, instellingen en instanties. Ondanks dat steeds meer en meer mensen leren hoe ze dit werkt wordt een facebook pagina steeds omvangrijker qua mogelijkheden en functies.

Het wordt zelfs belangrijker om dit te doen met SEO, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Facebook marketing  biedt nu ook voor de Nederlandse Markt steeds vaker nieuwe mogelijkheden en kansen om uw pagina te promoten.

Ondanks dat Facebook’s  ”virale kanalen” – Nieuwsberichten, uitnodigingen, vindt-ik-leuk-knoppen een centrale rol spelen bij de verspreiding van uw content is het erg belangrijk dat u vanaf het begin SEO Marketing technieken toepast.

Dit kan extreem behulpzaam zijn bij het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. SEO Marketing help u uw pagina bereikbaar maken aan een zo groot mogelijk publiek, niet alleen de de fans en leden. Sterker nog, Facebook zelf heeft meerdere uitbreidingen geïnstalleerd om u dit relatief makkelijk te maken. Uiteraard heeft Facebook daar zelf ook belang bij.

De volgende 10 punten geven u de 10 SEO pricipes die elke Facebook gebruiker zou moeten weten:

1. Kies de beste Pagina naam – en verander deze niet meer

Het kiezen van de naam van de Facebook pagina is erg belangrijk. U doet er verstandig aan de neiging te onderdrukken om de titel vol met keywords te stouwen. Dit zou uw virale mogelijkheden meer belemmeren dan uw SEO te verbeteren. Als uw titel er uitzien als de gemiddelde SPAM mail dan is dit voor de meeste mensen direct een reden om deze links te laten liggen. Ook kunnen mensen uw updates en nieuwsberichten  verbergen.

Ook is het van belang de titel niet alleen een generiek keyword te laten zijn. Dus niet “vakantie” of “afvallen”. Het is Facebook’s intentie dat een pagina een goede representatie is van een bedrijf of interesse. Facebook heeft dit zelfs updates van grote groepen (van vele honderdduizenden leden) geblokkeerd. Of dit voor keinere groepen te verwachten is, voorlopig nog niet in ieder geval. Tot er natuurlijk eentje de Facebook regels overtreed.

Conclusie: Gebruik de naam van uw bedrijf met eventueel een keyword, zolang het maar natuurlijk is. Wijzigen van de titel is niet verstandig maar is natuurlijk nog niet zo erg als er relatief weinig leden zijn.

2. Selecteer de beste URL bij het kiezen van uw Facebook username voor uw Facebook Pagina.

Facebook heeft recentelijk de “vanity url” gelanceerd (Facebook noemt dit een “username”of “gebruikersnaam”) voor uw Facebook Pagina, een van de mooiste SEO mogelijkheden van dit moment. Uw kunt dan een URL kiezen: www.facebook.com/DitIsUwGebruikersnaam. Gebruikersnamen kiest u door te klikken op www.facebook.com/username. (u moet wel ingelogd zijn).

Facebook gebruikersnaam biedt een betere mogelijkheid om voor uw bedrijf om keywords te gebruiken voor SEO doeleinden dan de pagina titel zelf. Facebook heeft wel een aantal generieke namen op een soort zwarte lijst gezet wat voorkomt dat gebruikers zeer gewilde generieke keywords gaan gebruiken wanneer zij daar niet toe bevoegd zijn. Toch zijn er nog voldoende mogelijkheden voor mooie keywords. Eventueel twee woorden of gecombineerd met een bedrijfsnaam.

Nog een kleine waarschuwing bij het gebruiken van generieke keywords: Facebook wil liever dat een URL de echte bedrijfsnaam is. Facebook heeft in het verleden pagina’s verwijderd of gebruikersrechten beperkt. Het is natuurlijk niet de bedoeling om deze te gebruiken om politieke meningen te spuien op een www.facebook.com/vvd.

De veiligste optie – en de slimste lange termijn strategie is een gebruikersnaam te kiezen wat daadwerkelijk uw pagina goed representeerd. Heeft u bijvoorbeeld een reisbureau, dan is het verstandiger om www.facebook.com/jansenreizen te kiezen dan www.facebook.com/reizen. Kies dus een gebruikersnaam waar u voor de lange termijn wat een heeft omdat het vervelend kan een pagina helemaa vanaf het begin op te moeten bouwen.

Nog een belangrijke herrinering: Facebook heeft maatregelen genomen om het registreren en vervolgens verder verkopen van de pagina’s tegen te gaan. Facebook noemt dit “squating”. Facebook vereist dat uw pagina meer dan 25 “vindt-ik-leuks” of leden nodig heeft om een gebruikersnaam te kunmen registreren. Maar goed voor mensen met een redelijk groot aantal vrienden mag dit geen belemmering zijn.

3. Gebruik de “Informatie” box linksboven voor keywords en belangrijke tekst

Een belangrijke SEO Strategie voor elke webpagina is het plaatsen van uw belangrijke links en kewords (zo ver mogelijk) bovenaan de pagina. Op uw Facebook pagina zijn er niet al te veel plekken waar u (hoog) lappen tekst kunt plaatsen maar de informatie box is de hooste plek (in de CSS structuur) waar dit wel kan.

U schrijft hier iets door op het “pennetje” te drukken naast de box. Soms staat er ook “Schrijf hier iets over uw pagina”. U kunt vervolgens een zelf gekozen tekst schrijven met een maximum van 250 karakters dus kies uw woorden voorzichtig.

4. Gebruik het tabblad “Info” voor belangrijke keywords, tekst en links op uw facebook pagina.

Facebook biedt u een tabblad “Info” om belangrijke (meta) gegevens van uw pagina te vermelden. Het is belangrijk om alle velden zo volledig mogelijk in te vullen omdat u ook hier de kans heeft om keywords te gebruiken. Deze content kon wel eens gemakkelijk gevonden worden door google omdat u bijvoorbeeld de volgende gegevens gebruikt:

  • Address, Stad, Provincie, en  Postcode zijn belanrijke velden om in te vullen voor lokale zoekopdrachten
  • Bedrijfsgegevens zoals de werkzaamheden, Missie, Visie en Producten zijn belangrijk voor product zoekopdrachten
  • In het veld waar u uw Websites kun vermelden kunt u bijvoorbeeld link plaatsen naar uw eigen website (misschien met een deeplink inclusief zoekwoorden..). Ook kan het handig zijn om links naar andere relevante sites in uw segment te plaatsen.

De genoemde velden kunnen varieren omdat er verschillende soorten pagina’s zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld pagina’s voor bedrijven, merken, personen en interesses. Aan u de beste keuze te maken. Wellicht u eerst eens kijken welk soort pagina u de meeste mogelijkheden geeft voor SEO doeleinden.

5. Maak een “Static FBML” box en tabblad voor meer content en links

Mogelijkheden voor langere teksten op Facebook zijn er niet zo heel veel (zie de info box hierboven). Wel bied Facebook u een mogelijkheid om extra tabbladen te maken. Op deze tabbladen kunt u grotendeels zelf bepalen wat de inhoud hiervan is. Wij kennen allemaal HTML ( Hyper Text Markup Language), welnu Facebook heeft iets nieuws verzonnen, de FBML (Facebook Marup Language). Een soort programmertaal voor Facebook dus. Dit vertoont vele gelijkenissen met HTML maar is niet hetzelfde. Hierkunt u bijvoorbeeld een mooie pagina maken met uw eigen ontwerp, links en tekst. Let er wel op dat ieder tabblad in de ogen van google een aparte pagina is.

Om een eigen FMBL tabblad te maken gaat u alsvold te werk:

  1. Ga naar de “Static FBML” applicatie op Facebook.
  2. Klik “Toevoegen aan mijn pagina” aan de linkerbovenhoek, en kies de pagina waar u dit aan toe wilt voegen.
  3. Als u eenmaal hebt gekozen gaat u terug naar uw pagina en klik op “bewerk uw pagina” onder de profiel pagina van uw pagina.
  4. In de lijst met uw applicaties ziet u een applicatie genaamd “FBML 1″. Klik op het pennetje en kies “Bewerk.”
  5. U gaat nu naar een pagina met 2 velden: “Box Titel” en “FBML.” Geef hier een naam aan het tabblad. In de andere box plakt u de FBML code die u wilt gebruiken. Vergeet niet op opslaan te drukken. Hier kunt u bijvoorbeeld een FBML template vinden. Of zoek andere op “Free FMBL template”.
  6. Eenmaal opgeslagen klik dan op de “Bewerk” link aan de bovenkant van de pagina om terug te keren naar de applicatiepagina. Klik op het pennetje naast naast de naam van de applicatie en kies “Applicatie Instellingen.”
  7. Als u de FBML pagina wilt toevoegen als een box, klik dan op toevoegen naast de Box optie. Standaard verschijnt de FBML in de “Boxes” tab. U kunt deze ook deze ook verschuiven naar het prikbord.
  8. Mocht u de FBML willen toevoegen als tabblad, kies dan voor  “Toevoegen” naast de tabblad optie. De inhoud zou nu moeten verschijnen. Houdt er rekening mee dat Facebook titels afkapt na 10 letters. Kies dus een kort titel.

Kijk eens, na een toch wat ingewikkeld proces heeft u een mooie custom Facebook pagina.

6. Plak directe links naar uw website (of andere relevante sites) in uw updates en berichten.

Status updates zijn een zeer krachtige methode om directe links vlakbij de top van de pagina te plaatsen. Google houdt van pagina’s die linken naar relevante sites – en houdt niet zo erg van pagina’s die linken naar allerlei niet relevante zaken.

Er zij twee belangrijke methodes om links te plaasten vanaf uw pagina of profiel:

  1. U kunt de volledige URL plakken in de update
  2. U maakt gebruik van de “link bijlage” optie:

Laten we deze eens bekijken vanuit SEO perspectief.

1. Volledige URL plakken

Wanner u de “ruwe” URL plakt in een update herkent Facebook deze automatisch en maakt deze klikbaar. U kunt helaas niet de titel van de link (anchor text) bewerken maar de link gaat wel direct naar de bestemmingspagina en niet via de Facebook.com URL (zie voorbeeld hieronder).

2. Link als bjilage

Wanneer u de link optie als bijlage gebruikt trekt Facebook zelf de titel, beschrijving en foto’s van de pagina waar naar toe wordt gelinkt. U kunt zelfs een foto kiezen, als er meerdere zijn. Deze foto wordt als thumbnail naast de link geplaatst. Deze automatische toevoeging van text en foto’s verhoogt de SEO waarde voor bepaalde keywords (nog een reden om alleen naar bepaalde relevante sites te linken).

Tip: U kunt de titel (anchor text) bewerken voor extra “link love”.

Maar, het belangrijkste punt is dat de link niet direct linkt naar de website. Deze gaat via een Facebook javascript URL. Er is nog steeds een discussie gaande over de SEO waarde van een dergelijke link maar de meesten zijn  het er wel mee eens dat er toch enige waarde in zit. Het is wel zo dat de SEO waarde hier zodanig door wordt verminderd dat het de SEO waarde gedeeltelijk te niet doet.

Conclusie: In mijn bescheiden mening bent u beter af met het plakken van een volledige link (optie 1). Maar als het belangrijker is met het er leuk uit te laten zien, is stap 2 zeker de beste optie.

7. Voeg foto’s met bijschriften, evenementen met omschrijvingen en een discussieforum toe.

Zoals u misschien al weet is het erg belangrijk om regelmatig nieuwe content te delen via uw Facebook pagina. Dit houdt in dat u alle mogelijkheden aangrijpt om velden te vullen met relevante tekst, foto’s en films. Wanner u foto’s deelt, gebruik omvangrijke en keyword rijke tekst bij de foto’s. Wanneer u een nieuw evenement aanmaakt zorg dan dat u goed nadenkt over de titels en omshrijvingen. Tenslotte kan het handig zijn om een discussieforum op te zetten met vragen over uw product of dienst (gebruik dus weer keywords in de forum topics (forum onderwerp).

Facebook laat de zoekmachines alle content indexeren dus hier dan ook volop gebruik van (maar probeer het zo atuurlijk over te laten komen).

8. Verkrijg meer links naar uw Facebook pagina door deze te plaatsen op uw eigen website(s)

Net zoals een mooie variatie van inkomende links van autoriteispagina’s uw resultaten helpen in Google, helpt u ook uw Facebook pagina door meer externe links te verkrijgen. U kunt dit doen door met tekst links, maar ook met een aantal handige tools van Facebook zelf.  Facebook laat u de “Like Button” of de “vindt ik leuk” zelf maken en deze kunt u invoegen op uw website, artikel op blog. Daarnaast is er de Like Box widget voor Facebook Pagina’s met meer informatie over uw pagina.

Facebook heeft z.g. promotional guidelines oftewel reclameregels voor uw Facebook pagina gemaakt. Een van de belangrijke punten is dat Facebook zich niet wil dat uw bedrijf een samenwerking heeft met Facebook simpelweg vanwege het feit dat u een Facebook Pagina heeft. Uiteraard wil Facebook weer zo veel mogelijk links naar Facebook zelf…

9. Verkrijg meer interne Facebook links door meer “vindt ik leuk’s” en meer fans

Omdat Facebook’s interne links verwijzen naar de standaard versie van het profiel van een gebruiker (dit is de publieke versie van het profiel, dus wat zichtbaar is wanner u niet ingelogd bent) neemt het aantal interne links dus toe al naar gelang het aantal fans dat u heeft. Meer fans betekend meer links. Pagina’s of personen met miljoenen fans krijgen dus enorm veel interne links. We weten dat allemaal dat de interne link structuur ook een belangrijke ranking factor van google is dus op het moment dat deze feature geïmplementeerd schoot de Google ranking van enkele pagina’s behoorlijk omhoog. U kunt onder andere meer fans verkrijgen door een Facebook advertentie campagne.

10. Versterk uw interne Facebook positie door fans “vindt ik leuk” te laten drukken op uw updates.

Wanner uw volgers of fans uw updates appreciëren en commentaar geven of op “vindt ik leuk” drukken dan vormt dit een interne links naar hun eigen pagina. Op de profiel pagina van degene die bijvoorbeeld het commentaar gaf, staat dan weer een link terug naar uw pagina. Een soort linkruil dus. Google ziet uiteindelijk meer links tussen uw pagina en de van de fan. Dit proces groeit organisch en creeert een bijna exponentiele groei aan links.

11. Wat is Facebook?

Facebook is een sociaalnetwerksite voor onder anderen scholieren, studenten en werknemers. Het wordt wereldwijd gebruikt en is zeer populair onder studenten. Sinds mei 2008 bestaat er een Nederlandstalige versie. In december 2008 groeide de site met 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag. In april 2009 had Facebook meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, vijf maanden later waren dat er 50 miljoen meer. In juli 2010 bediende Facebook al een half miljard gebruikers, circa 7% van het aantal aardbewoners.

Facebook bestaat sinds 4 februari 2004 (toen nog “The facebook”). Mark Zuckerberg is de oprichter en algemeen directeur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Palo Alto, Californië.

In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot de gehele Harvard-universiteit en enkele andere universiteiten. Weer later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen zich kon registreren.

Er was in 2006 sprake van een overname door Yahoo voor een bedrag rond een miljard dollar. De verkoop was mondeling overeengekomen, maar toen Yahoo haar bod verlaagde naar 800 miljoen sloeg de toen 23-jarige Mark Zuckerberg het bod af. Ook nadat Yahoo haar oorspronkelijke bod van een miljard weer op tafel legde weigerde Zuckerberg te verkopen.

In 2007 maakten Google en Microsoft bekend te azen op een belang in het bedrijf. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang heeft genomen van 1,6 procent in Facebook. De waarde van Facebook zelf werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar. In 2010 stond de toen 26-jarige Mark Zuckerberg op nummer 35 van de Forbeslijst van rijkste mensen ter wereld, met een vermogen van 6,9 miljard dollar.

Facebook was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen (web)applicatie. Dit was een groot succes, wat tot uiting kwam in populaire Facebook-applicaties als Scrabble, Schaken, Poker, Frontierville, FarmVille en Pet Society.

De meeste van deze applicaties worden uitgegeven door Zynga en Playfish. Veel andere virtuele gemeenschappen, waaronder het Nederlandse Hyves, hebben inmiddels ook dergelijke API’s gelanceerd of zijn van plan dit te doen. Enige standaardisatie in dergelijke API’s wordt gebracht door het OpenSocial-initiatief van Google. Onder meer Googles eigen Orkut zal haar API’s via die manier toegankelijk maken, maar ook concurrenten als Friendster, hi5, Netlog en MySpace zullen dat gaan doen.

Facebook is sinds mei 2008 in het Nederlands te raadplegen. Spaans, Duits en Frans waren de eerste talen waarin Facebook werd vertaald.

..

Ber|Art  Visual Design is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster  die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige  kwaliteit hosting en (web) design.

WordPress Hosting en Google SEOTwitter WordPress SEO HostingLinkedIn WordPress SEO HostingFacebook WordPress SEO HostingRSS Feed WordPress SEO Hosting Berrie Pelser, Ber|Art Visual Design:
Ber|Art is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige kwaliteit hosting, WordPress Hosting en (web) design. De onderneming levert, in nauwe samenwerking met partners, oplossingen aan het MKB op het gebied van SEO, domein, shared, applicatie en e-commerce hosting als mede managed colocated server hosting. Ber|Art WordPress SEO Domein Magento Typo3 Google VPS Cloud Hosting Design at Ber|Art

Ber|Art  Visual Design is een zakelijke Internet service provider c.q. webhoster  die gespecialiseerd is op het gebied van betrouwbare en veilige  kwaliteit hosting en (web) design.

..

Vergelijkbare berichten:

Berrie Pelser
My name is Berrie Pelser, since 1999 co-owner of Ber|Art Visual Design V.O.F. Our company is been grown to a full service bureau for complete managed business internet sites that we are hosting in our own secure and fast Cloud. We are specialized in WordPress, search engine optimization, social media integration and social media strategy. I co-founded my company, Ber|Art Visual Design, in 1999 as a web design firm. It has since grown into a full-service agency for maintaining complete corporate websites hosted by Ber|Art in a secure and fastcloud environment.
Berrie Pelser

@BerriePelser

http://t.co/aRfRf7Dk7m Berrie Pelser WordPress CMS SEO Cloud Hosting Webdesign Social Media Strategie Internet Blogger - http://t.co/gvVa4rC1nr | +31621881981
Creating a Dating site with WordPress http://t.co/KJAbGDSQ07 via @chrislema - 1 uur ago
Berrie Pelser
Berrie Pelser

78 comments to Facebook Google SEO